piątek, 22 listopada 2019

135. Przyjaciele. Ten o najlepszym serialu na świecie

Autor: Kelsey Miller
Tytuł: Przyjaciele. Ten o najlepszym serialu na świecie
Kategoria: Film, kino, telewizja
Wydawnictwo: Sine Qua Non
Tłumaczenie: Magda Witkowska 

“Przyjaciele” to serial, którego pierwszy odcinek został wyemitowany 25 lat temu. I od tego czasu stał się popularny na tyle, że bawi kolejne pokolenia. To także serial, dzięki któremu rozwinęły się kariery dla szóstki głównych aktorów. Kelsey Miller postanowiła opisać, w jaki sposób stał się on fenomenem na cały świat, a także pokazać, jak powstawała historia szóstki przyjaciół z Nowego Yorku.  

Chyba każdy chociaż raz obejrzał, chociażby fragment odcinka “Przyjaciół”. A jeśli nie to na pewno widział przynajmniej jeden film z Jennifer Aniston, czy resztą obsady. Poza tym elementy z tego serialu często można spotkać na ubraniach lub gadżetach. Tym razem ukazała się książka na ich temat i zakulisowego powstawania serialu. Czy było tak kolorowo, jak w mieszkaniu Monici? Jak produkcja starała się poskładać wszystko do kupy? Na te i inne pytania postanowiła przy materiale źródłowym i nie tylko starała się odpowiedzieć Kelsey Miller. 

Elementem, który nie znajdziemy w książce, jest zdecydowanie opis działań ekipy technicznej, jak chociażby powstawanie scenografii. Autorka skupiła się przede wszystkim na pracy grupy Bright/Kauffman/Crane oraz ich współpracą ze stacją NBC i studiem Warner Bross. Ciekawym punktem było również dla mnie przedstawienie życia ich, a także aktorów przed serialem oraz jak bardzo zmieniło się wszystko po pierwszym sezonie. “Przyjaciele” to ewidentnie punkt zwrotny dla każdej z tych osób. Można by gdybać, ale gdyby nie ten serial prawdopodobnie nie usłyszelibyśmy o połowie aktorów, którzy grali główne role. 

Bardzo podobało mi się, że autorka przedstawiała elementy, na które przy oglądaniu mało kto zwraca uwagę. Kiedy po skończeniu książki obejrzałam jeden z odcinków, wiedziałam już, dlaczego na krótki moment pojawiły się dwie tajemnicze kobiety i z jakiego powodu była ich reakcja na Central Perk (dokładnie chodzi mi o odcinek Ten z dwiema częściami ciała: część 1). Dodatkowo przedstawiono również powód powstania siostry Pheobe. Uwielbiam takie smaczki, więc tym bardziej byłam zadowolona, czytając tego typu anegdotki. Pokazuje to również jak wiele czynników miało wpływ na coś, co w efekcie bawiło oglądających 

Ciekawym punktem i chyba najbardziej obszernym, w całej książce jest ukazanie wpływu “Przyjaciół” na społeczeństwo na całym świecie. Fryzura a’la Rachel czy popularyzacja kawiarni to tylko dwa z wielu przykładów, które ludzie zaczęli uwielbiać. Wiele z nich znane i lubiane są do dziś, a minęło 25 lat od premiery pierwszego odcinka. To tutaj również ukazano ślub homoseksualny pomiędzy byłą żoną Rossa i Susan. Autorka zwraca również uwagę na elementy, które w dzisiejszym świecie seriali i filmów z pewnością by się nie przyjęły jak, chociażby przewaga aktorów białych nad czarnymi, czy żarty z homoseksualistów. I mam również wrażenie, że pani Miiler za bardzo chciała pokazać “Przyjaciół” pod względem politycznym. Kilka wątków jak najbardziej ma sens, kiedy opisywane są działania scenarzystów z perspektywy czasów. Jednak niektóre jak, chociażby opisy akcji #metoo i kilka podobnych do jednej z batalii sądowej pomiędzy twórcami a jedną z pracownic, z całym szacunkiem dla nich, ale średnio wpasowuje się do całości. 

“Przyjaciele. Ten o najlepszym serialu na świecie” to ciekawy smaczek dla fanów tego serialu. Znajdują się różne anegdotki dotyczące twórców, jak i samych wydarzeń z nimi związanych. Jedynym minusem, który chyba najbardziej mi przeszkadzał to fakt, że autorka nie wplatała do poruszanych kwestii rozmów, przeprowadzonych przez nią samą. Wiele z wypowiedzi to najczęściej wywiady przeprowadzone już kiedyś w programach telewizyjnych, czy artykułach w gazetach. Mimo tego mankamentu całą książkę oceniam jak najbardziej pozytywnie. Jeszcze ciekawiej ogląda mi się odcinki, kiedy zauważam elementy poruszane w poszczególnych rozdziałach. Myślę, że większość fanów również powinna być zadowolona podczas czytania.   
Moja ocena: 7/10 

Książkę mogłam przeczytać dzięki portalowi Czytampierwszy.pl 



7 komentarzy:

  1. Ja widziałam jedynie fragmenty, powiem szczerze, że nigdy jakoś nie przepadałam za tym serialem :)

    www.whothatgirl.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie jestem fanką serialu, więc raczej po książkę nie ścięgnę. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Kupione jako prezent dla przyjaciółki. Mam nadzieję pewnego dnia pożyczyć książkę i przeczytać ją samodzielnie ^_^

    OdpowiedzUsuń
  4. Ostatnio zaczęłam oglądać serial, bo nigdy wcześniej nie miałam okazji go zobaczyć i sie wkręciłam :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Serial wciąż przede mną, ale muszę nadrobić w te święta ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo lubię ten serial, a spotkałam się z opiniami przeciwnymi do Twojej. Bardziej mówiłu one, że fan będzie czuł się rozczarowany tą książką.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń