poniedziałek, 21 stycznia 2019

103. Simon oraz inni homosapiens/ Twój Simon

Autor: Becky Albertalli
Tytuł: Simon oraz inni homo sapiens/ Twój Simon
Cykl: Creekwood
Wydawnictwo: Papierowy Księżyc
Kategoria: Literatura młodzieżowa
Tłumaczenie: Donata Olejnik

Simon Spier to zwykły szesnastolatek, który chodzi do jednego z amerykańskich liceum. Odróżnia się jednak tym, że jest gejem. Nie chce robić z tego dramatu, dlatego też nikt o tym nie wie oprócz jego mailowego przyjaciela Blue. Problem zaczyna się, gdy wiadomości czyta jego znajomy Martin i zaczyna go szantażować.  

O książce “Simon oraz inni homo sapiens” słyszałam już dość dawno, kiedy została wydana w Polsce. Jednak jej duża popularność spowodowała, że nie chciałam jej przeczytać. Wyszła również premiera filmu na jej podstawie, dlatego też niektórzy mogą kojarzyć tę książkę pod tytułem “Twój Simon”. Popularność trochę opadła, moje chęci w stosunku tej historii wzrosły, a przy okazji powstał Book Tour u Kasi (@kasia_recenzuje). Przyznam, że nie oczekiwałam czegoś genialnego, po prostu miłej młodzieżówki, przy której dobrze spędzę czas jednocześnie odstresowując się od dnia na uczelni. I pod tym względem “Simon...” spełnił swoje zadanie. Natomiast jak się później okazało, książka zawiera trochę więcej.  

Musicie przyznać, że w naszym kraju mało jest młodzieżówek, w których główny bohater jest gejem. Nie mówię tutaj o książkach polskich autorów, ale o jakichkolwiek wydanych. Dlatego też taki pomysł wydaje się świeży i z dużym potencjałem, choć sam pomysł zauroczenia już nowy nie jest. Simon nie określał siebie jako kogoś innego od wszystkich, więc sprawa jego miłostek i przyjaźni również nie wyróżnia się na tle innych.  Ma jednak w sobie coś uroczego, zwłaszcza przy “pierwszych razach” bohaterów, gdzie próbują siebie odnaleźć w otaczającym ich świecie, który zaznaczył pewne normy. Poza tym relacje między Simonem a Blue nie jest dziecinna mimo szesnastu lat. Rozmawiają o swoich problemach, o tym, co ich wkurza lub cieszy. Czasami jednak miałam problem z tym, że jest zbyt dobrze. Niektóre problemy stawały się w szybkim czasie błahostkami niewartymi zapamiętania. Dodatkowo Simonomi w niektórych sprawach szło po prostu zbyt gładko. Nie musiał się zbytnio natrudzić, aby osiągnąć swój cel, a przyjaciele i rodzina szybko mu wybaczali błędy.  

Bardzo spodobała mi się mailowa forma rozmów pomiędzy Simonem a Blue. Zdecydowanie lepiej mi się ją czytało i nie mogłam się doczekać, kiedy nadejdzie na nie kolej. Poza tym byłam najbardziej zainteresowana tą relacją niż z jego przyjaciółmi.  W moim odczuciu była najszczersza ze wszystkich, przez co wydawała się najprawdziwsza.  I nawet sam bohater zdał sobie sprawę jak żyje ze znajomymi i rodzeństwem. Cieszy mnie jednak, że Simon przyznaje się do błędu i nie próbuje zwalić winy na innych.  Dodatkowo nikt tutaj nie jest idealny, a charaktery przesłodzone. Tak jak w przypadku normalnych ludzi ktoś może denerwować i nie jest to spowodowane jakimś powodem, tylko częścią charakteru.  

Samą książkę czyta się bardzo lekko i szybko ze względu na swój gatunek literacki. Nie jestem jednak pewna czy dla każdego starszego czytelnika może to pasować. Mimo problemu, jakim jest orientacja seksualna, niektóre trudności mogą się wydawać błahe, gdyż są związane z liceum. Jak już wspomniałam, w niektórych momentach było zbyt dobrze i kolorowo, co nie pokrywa się z prawdziwym życiem. Takie stworzenie wątków jest trochę dziwne zważywszy, że postacie są jak najbardziej naturalne. Dodatkowo Becky Allbertalli w pisaniu dialogów i wątków dodała wiele śmiesznych sytuacji i żartów, których niestety zabrakło mi w drugiej części książki. Być może było to spowodowane zdarzeniami, w jakich znalazł się Simon, jednak według mnie przy tworzeniu od początku utworu w pojęciu komediowym powinno się go tak tworzyć do końca.  

“Simon oraz inni homo sapiens” mimo kilku minusów, bardzo mi się podobał. Jest to jedna z tych młodzieżówek, która zawiera morał, a sama treść może wpłynąć na młodego czytelnika. Zawiera również wątek środowiska LGBT co, jeśli chodzi o główny plan, jest rzadkością w tego typu książkach wydanych w Polsce. Teraz czeka mnie tylko seans filmu na podstawie “Simona...” i myślę, że spędzę ten czas równie dobrze.  

Moja ocena: 7/10

13 komentarzy:

  1. Do młodzieży już nie należę,ale książka mam w planach przeczytać. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Wiele o tej książce słyszałam aczkolwiek z młodzieżówek już wyrosłam. Cieszy jednak poruszany wątek LGBT - książki odsłaniające tabu zawsze zasługują na uwagę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Oglądałam film ale książki jeszcze nie czytałam ;(

    OdpowiedzUsuń
  4. Hmm.. 🤔 Nie wiem co mam myśleć z jednej strony lubię książki z przesłaniem, ale jakoś mnie nie przekonuje tak do końca. Zobaczę może kiedyś po nią sięgnę. 😉

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję za udział w book tourze ❤️

    OdpowiedzUsuń
  6. Cały czas jest na mojej liście do przeczytania 😄

    OdpowiedzUsuń
  7. Dużo osób polecało tę książkę, więc muszę kiedyś po nią sięgnąć. ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. "Simon oraz inni homo sapiens" należy do czołówki moich ulubionych powieści młodzieżowych, a ekranizacja wcale nie odstępuję poziomem od oryginału. :))

    OdpowiedzUsuń
  9. Książka wydaje się dosyć ciekawa i interesująca z chęcią zapisuję na listę. ;)
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ta książka jednak nie dla mnie ;/

    OdpowiedzUsuń
  11. Książka, którą z pewnością chcę przeczytać! :)
    ~Pola
    www.czytamytu.blogspot.com Zapraszam! :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Są wydane w Polsce młodzieżówki o gejach o niebo lepsze od tej. ;)

    OdpowiedzUsuń