czwartek, 20 lipca 2017

42. Wiktoria




Autor: Daisy Goodwin
Tytuł: Wiktoria
Liczba stron: 432
Wydawnictwo: MARGINESY
Kategoria: Historyczna
Wydanie: 22 lutego 2017

 Aleksandryna Wiktoria, kilka miesięcy po swoich osiemnastych urodzinach zostaje królową. Tym samym przestaje być kierowana przez jej matkę i  sir Johna Conroy’a. Jako swojego sojusznika i przyjaciela ma jedynie premiera, co nikomu się nie podoba ze względu na jego styl życia. Jednak wszystko kieruje się do początkowo niechcianych zaręczyn pomiędzy Wiktorią, a jej kuzynem Albertem.

Książkę „Wiktoria” napisała producentka serialu o tym samym tytule, który w bliskim czasie był kręcony. Początkowo myślałam, że będzie to jakaś typowo historyczna książka z wiadomościami o Królowej Wielkiej Brytanii. Jednak, kiedy poznałam fakt o pani Goodwin oraz przeczytałam kilka rozdziałów, zdałam sobie sprawę, że się myliłam. Tak naprawdę jest to romans lub literatura kobieca o perypetiach młodej królowej i jej psa u boku. Nie wiem, czy Wiktoria Hanowerska była taka jak w tej książce (będę musiała doczytać), jednak jeśli tak, to współczuje wszystkim, co ją otaczali. Dziewczyna zachowywała się jakby cała monarchia nie była tak ważna, jak jej uczucia i zachcianki. Lekkomyślność Wiktorii w pewnym momencie zaczęła mnie denerwować. Mimo to najbardziej irytowała mnie jej matka i sir Conroy. Ta dwójka w swoim samolubstwie przebija wszystkich. Kobiecie zależało bardziej na mężczyźnie niż na córce oraz na pieniądzach na sukienki. Conroy natomiast sprytnie manipulował księżną, aby osiągnąć swoje ambitne plany. Szczerze mówiąc, najbardziej polubiłam księcia Alberta, który niestety pojawił się tak naprawdę na koniec książki. Urzekła mnie w nim szczerość i brak nienaturalnej wesołości. Wyróżniał się w tym sztucznym dworze.



Mimo lekkiego stylu i wielu wątków miałam wrażenie, że książka była przegadana. Została podzielona na cztery części z czołowymi wydarzeniami, lecz dla mnie wystarczyłyby dwa podziały. Niektóre w niej rzeczy po prostu były zbędne. Przy takim rozwiązaniu utwór straciłby na stronach, ale mimo wszystko dla mnie byłby lepszy. Rozumiem jednak, że książka miała w miarę zgadzać się z serialem, którego niestety jeszcze nie oglądałam.

Trzeba też powiedzieć, że mimo duże ilości wątków, to tak naprawdę wszystko sprowadzał się do komplikacji, które powodowały rozpacz Wiktorii i lorda Melbourne. Trzy czwarte książki ukazuję nieszczęśliwą miłość pary. Jednak po pojawieniu się Alberta, dziewczyna przestała zwracać uwagę na premiera. Przedstawiono tym Królową niestabilną w swoich uczuciach.


Książka jest niewątpliwie ciekawa, lecz tylko dla wielbicieli romansu i literatury kobiecej. Miłośnicy historii mogą odstawić tę książkę po krótkim czasie. Osobiście będę szukać innego utworu o wielkiej Królowej, bo niestety ten nie zaspokoił mojej ciekawości.   


Moja ocena: 5/10

4 komentarze:

  1. Niestety nie przepadam za książkami, które swoja fabułę opierają na życiu jakieś tam rodziny królewskiej. Ponadto nie cierpię romansów i stronię od literatury kobiecej. Jak widać wszystko w tej powieści przeczy, co do tego, żebym ją kiedykolwiek przeczytała.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zdecydowanie nie jest to pozycja dla mnie. Nie czytam ani romansów, ani literatury kobiecej. :D

    Pozdrawiam serdecznie. :)
    niezapomniany-czas-czyli-o-ksiazkach.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Oglądałam kilka odcinków serialu i bardzo mi się podobał, ale o książce nie słyszałam.
    xoxo
    L. (http://slowotok-laury.blogspot.com/)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam czytać o epoce wiktoriańskiej i czytałam już chyba dwie biografie Królowej Wiktorii. Nad tą książką się zastanawiałam, ale obawiałam się właśnie tego, że autorka oprze się jedynie na romansie :/

    SzumiąBooki

    OdpowiedzUsuń