wtorek, 22 sierpnia 2017

47. Genialna przyjaciółka




Autor: Elena Ferrante
Tytuł: Genialna przyjaciółka
Seria: Genialna przyjaciółka (cz.1)
Liczba stron: 480
Wydawnictwo: Sonia Draga
Kategoria: Literatura obyczajowa

Sześćdziesięcioletnia Elena Greco dowiaduje się, że jej najlepsza przyjaciółka Lili postanawia wymazać swoje istnienie. Kobieta, aby zapobiedz temu działaniu, postanawia opisać ich wspólną przyjaźń oraz związane z nią przeżycia w czasach biedy i nędzy.  

Od Bardzo dawna przechodziłam koło serii książek "Genialna przyjaciółka" z zainteresowaniem. No i pewnego dnia w bardzo spontaniczny sposób nabyłam egzemplarz pierwszej części. Przyznam, że nie żałuje tej decyzji.  

Elene i Lili tak naprawdę poznajemy jako sześciolatki, które rywalizują ze sobą w każdy możliwy sposób. Wszystko to dzieje się na tle nędzy i przemocy w jednej z dzielnic Neapolu. Od początku widać różnice pomiędzy bohaterkami. Elena jest nieśmiała, delikatna, pragnąca być lepsza od koleżanki. Natomiast Lili to jej totalne przeciwieństwo. Zawsze robi to, co chce, działa brutalnie i często zmienia zdanie i przekonanie. Relacja dziewczyn z biegiem lat się nie zmienia. Chcą dla siebie jak najlepiej, czego dowodzą ich zachowania w okresie dojrzewania. Jednak w niektórych sytuacjach Lili zachowuje się arogancko w stosunku do Eleny. Nie liczy się z jej uczuciami oraz sukcesami, lecz sama oczekuje ciągłej uwagi. Szczerze mówiąc, bardziej polubiłam narratorkę, czyli Elene. Prawdopodobnie dlatego, że utożsamiłam się z nią i znalazłam kilka wspólnych cech. Dodatkowo nie była arogancka, mimo swojego wykształcenia w porównaniu do swoich kolegów z podwórka. Naturalnie na stronicach przedzierały się inne postacie, przyjaciele i rówieśnicy dziewczyn. Głównie byli to chłopcy, zauroczeni w Lili, ale i w Elenie. Muszę przyznać, że przyjaciółki mimo młodego wieku miały naprawdę duże powodzenie u płci przeciwnej.  

Charakterystyczny w książce jest brutalny świat przedstawiony. Wszyscy wyklinają, grożą i biją, a przemoc domowa jest normą. Taki obraz bardzo mi się spodobał, gdyż nie występuje nienaturalna łatwość w osiąganiu sukcesu. Dziewczyny musiały walczyć o swoje. Elena przechodziła wiele trudności w edukacji, która nie była łatwa, zwłaszcza w środowisku analfabetów. Lila chciała natomiast za wszelką cenę posiadać pieniądze. Poza tym widać podział ludności Neapolu nawet po mowie. Wykształceni rozmawiali w określonej przez narratorkę "włoszczyźnie literackiej". Biedota natomiast porozumiewała się tzw. gwarze. Myślę, że ten nieidealny świat jest atutem książki. Powoduje barwny obraz z porażkami i sukcesami, z brutalnością i łagodnością realizmu życia. 

Bardzo spodobał mi się również styl autorki. Wszystko napisane jest prostym słownictwem, a dodatkowo cały czas byłam zainteresowana fabułą. Osobiście historia wciągnęła mnie od pierwszych stron i nie mogłam oderwać się od książki. Ze względu na fakt, że jest to literatura włoska, spodziewałam się, że będzie strasznie ciężko przebrnąć przez ten utwór. Jednak szybko przekonałam się o swojej mylności.  

Teras strasznie żałuje, że nie mam kolejnych części tej serii. "Genialna przyjaciółka" to książka warta polecenia. Autorka świetnie ukazała przyjaźń idealno-nieidealną. Poza tym perypetie Eleny i Lili czyta się jednym tchem. Utwór ten przeszedł moje oczekiwania.  

Moja ocena: 7,5/10

12 komentarzy:

  1. Nie słyszałam o tej książce nigdy wczesniej, alej estem ciekawa. Lubię takie klimaty, to coś dla mnie. Pewnie by mi się spodobała..
    pozdrawiam, polecam-goodbook.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Muszę przyznać, że nigdy nie spotkałam się z tym tytułem, ale z chęcią przy najbliższej okazji się z nią zapoznam. Dodatkowo odnajduję w Elenie cząstkę siebie, a sytuacja opisana w tej pozycji przypomina pewien okres z mojego życia. Świetne recenzja ♥ Pozdrawiam cieplutkoo!

    OdpowiedzUsuń
  3. Twoje pozytywne słowa, które miałam przyjemność przeczytać jak najbardziej zachęciły mnie do sięgnięcia po powyższą pozycję. Śmiem twierdzić, ze gdyby nie Twoja opinia to usłyszałabym o tej książce o wiele później, a może i wcale.

    OdpowiedzUsuń
  4. Widziałam ją kilka razy na półce w bibliotece, ale nigdy nie zwracałam na nią większej uwagi. Chyba czas to zmienić :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nigdy wcześniej o niej nie słyszałam :) Ale raczej dam sobie spokój ^^ Mimo to fajnie dowiedzieć się coś o tej książce.

    Pozdrawiam, Jabłuszkooo ♡
    Szelest Stron

    OdpowiedzUsuń
  6. Moja ukochana seria!
    Nie przeczytałam ostatniej części tylko dlatego, żeby się nie żegnać z Eleną :(
    Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie słyszałam o tej książce, ale czuję się bardzo zachęcona i myślę, że w najbliższym czasie ją przeczytam! :D

    Buziaki ♥

    OdpowiedzUsuń
  8. Pierwsze słyszę o tej książce. Ogółem lubię takie klimaty, bo zawsze stawiam siebie i swoją przyjaciółkę w roli głównych bohaterek, co umila i urozmaica mi czytanie :)

    Książkowy Zakątek

    OdpowiedzUsuń
  9. Zainteresowałaś mnie swoją recenzją.

    OdpowiedzUsuń
  10. Choć osobiście nie przepadam za takimi książkami, ciekawi mnie niebanalne przedstawienie "dwóch światów" Neapolu. Coś czuje że to będzie niesamowita przygoda :)

    Pozdrawiam
    mowmikate

    OdpowiedzUsuń
  11. Na pewno książka warta uwagi. Zapisuje sobie ten tytuł :)

    Pozdrawiam, maobmaze.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Nigdy nie słyszałam o tej książce, ale zaciekawiłaś mnie swoją recenzją i myślę, że po nią sięgnę. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń